موضوع

نگه داشت نیرو
نگه داشت نیرو

اهمیت حفظ و نگه داشت نیروی انسانی

برای اینکه تعریف واضحی در این قسمت داشته باشیم باید توضیح داد که یک مدیر، بنا به شرایط و نیازی که دارد از خدمات مختلفی استفاده می کند، به طور مثال:

حفظ و نگهداشت منابع انسانی سلامت و موفقیت سازمان را ارتقا می دهد. زمان، استرس و هزینه استخدام و آموزش کارکنان جدید قابل توجه است و می تواند تأثیر منفی بر نتایج کسب و کار داشته باشد. جابجایی بالای کارکنان مشکلات متعددی از جمله هزینه های بالا، از دست دادن دانش و بهره وری پایین را به همراه دارد.

1- هزینه های بالا

جایگزینی کارمندان پرهزینه است و هزینه های آن از ۱۶% تا 98% حقوق کارمندان متغیر است. سازمان های ایالات متحده سالانه بالغ بر ۱ تریلیون دلار هزینه ترک شغل کارمندان را می پردازند. هزینه های بالا عمدتا شامل هزینه مصاحبه، استخدام و آموزش کارمندان جدید می شود.

2-دانش از دست رفته

سازمان ها در ابتدا برای کارمندان خود هزینه های زیلدی را صرف میکنند از جمله هزینه زمان، هزینه آموزش و …

وقتی کارمندان باتجربه سازمان را ترک می کنند، دانش و تجربه آنها با آنها از سازمان خارج می شود. وقتی کارمندان نتوانند دانش سازمانی خود را به همکاران خود منتقل کنند، اطلاعات و مهارت های آنها برای همیشه از بین می رود و سازمان عملا آموزش های قبلی خودرا که به افراد داده است سوخت میکند.

3-موانع بهره وری

از آنجایی که یک موقعیت شغلی خالی باقی می ماند، ساعت ها کار انباشته می شود. هنگامی که سایر کارمندان مجبور به جبران کارهای انباشته شده این موقعیت خالی می شوند، ممکن است فرسوده شوند و بهره‌وری کلی به شدت کاهش یابد.

به علاوه، زمان زیادی طول می کشد تا یک استخدام جدید به حداکثر سطح بهره وری برسد. تحقیقات نشان می دهد که دستیابی به سطح بهره وری لازم برای یک استخدام جدید یک تا دو سال طول می کشد.

علل متعدد ترک کار در سازمان ها

معمولا کارمندان در هنگام خروج از سازمان یک یا چند دلیل زیر را برای ترک شغل خود ذکر می کنند:

فرصت های شغلی بهتر

شاید یکی از ساده‌ترین دلایلی که کارکنان شغل خود را ترک می‌کنند، این است که فرصت‌های شغلی بهتری را در سازمان های دیگر شناسایی می‌کنند. این فرصت های بهتر شغلی ممکن است به معنای دستمزد بهتر، فرصت های بیشتر برای ارتقاء، آموزش بهتر در محل کار و موارد دیگر باشد.

عدم تعادل بین کار و زندگی

بسیاری از کارکنان شغل خود را ترک می کنند زیرا ساعات کاری نامناسب بوده و موجب عدم تعادل بین کار و زندگی آنها می شود. در این مواقع آنها به دنبال انعطاف بیشتر هستند و سعی می کنند بین مسئولیت های کاری و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند. امروزه انتظارات بیشتری در مورد توانایی دستیابی به یک تعادل بین کار و زندگی وجود دارد.

احساسا عدم قدردانی

در مدیریت نگهداشت نیروی انسانی، احساس عدم قدردانی به طور مرتب به عنوان دلیلی برای ترک شغل گزارش می شود. وقتی کارکنان احساس می‌کنند که مشارکت‌هایشان نادیده گرفته می‌شود، یا به اندازه کافی مورد تحسین و قدردانی قرار نمی‌گیرند، میزان رضایت شغلی آنها کاهش می یابد.

و همیشه روانشناسان صنعتی به مدیران پیشنهاد میدهند که از پرسنل خود در شرایط خاصی و با آداب و رسوم خاصی قدردانی کنید تا کارمندان تان إحساس شایستگی کنند.

فرهنگ سازمانی نامناسب

یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل ترک شغل کارکنان فرهنگ سازمانی نامناسب است گاهی این فرهنگ نامناسب برای مدیران و کارمندان قدیمی سازمان به طور کامل قابل تشخیص نیست.

هنگامی که کارمندان به دلیل فرهنگ سازمانی منفی شغل خود را ترک می کنند، اغلب می تواند به این دلیل باشد که گزارش رفتارهای نامناسب دشوار بوده است. زیرا یک ارتباط یا فضای باز برای بیان مشکلات خود نداشته اند.

Copied to clipboard